Wikipedia:Comunicato 4 ottobre 2011/he

Da Wikipedia, l'enciclopedia libera.
Vai alla navigazione Vai alla ricerca
ca - de - el - en - eo - es - fr - it - he - nl - pms - pt - ro - scn
קוראת יקרה, קורא יקר,

בשעות האלה, קיים סיכון שוויקיפדיה האיטלקית לא תוכל להמשיך לספק לך את אותו השירות שבמשך שנים היה שימושי עבורך ושניסית לגשת אליו כעת. נכון לעכשיו, העמוד שביקשת לראות עדיין קיים והוא רק מוסתר, אך בלבנו קיים החשש שבקרוב נצטרך למחוק אותו באמת.

במהלך עשר השנים האחרונות הפכה ויקיפדיה לחלק משגרת יומם של מיליוני משתמשי אינטרנט המחפשים מידע נייטרלי, חינמי ומעל לכל, חופשי. אנציקלופדיה חדשה, אדירה ורב־לשונית, שאפשר לעיין בה בכל עת חינם אין־כסף.

אולם היום עמודי התווך של המיזם הזה – נייטרליוּת, חופשיוּת ואפשרות אימות של התוכן שלה – עומדים בפני סכנה כתוצאה מסעיף 29 של הצעת חוק האזנות הסתר.

הצעת החוק הנדונה כעת בפרלמנט האיטלקי כוללת בין היתר דרישה שכל אתרי האינטרנט יפרסמו תוך 48 שעות, ללא שום הסתייגות, הערה או מקום לשיקול דעת, תיקון למידע שפורסם בהם וזאת על פי דרישה של כל מי שרואה עצמו נפגע מתוכן שפורסם בהם.

למרבה הצער, החוק אינו דורש בחינה שיפוטית על־ידי צד שלישי ובלתי מוטה, אלא רק את חוות הדעת של מאן דהוא שטוען ששמו נפגע לכאורה, כדי לכפות על כל אתר לפרסם תיקון שכזה.

לכן, כל מי שרואה עצמו נפגע מתוכן שפורסם בבלוג, אתר חדשות וגם, כך נראה, בוויקיפדיה יכול להפנות באופן ישיר דרישה להסרת התוכן באופן קבוע והחלפתו בגרסה "מתוקנת" שמטרתה לסתור את התוכן הפוגע לכאורה מבלי להתייחס כלל לאמיתות התוכן "הפוגעני" ולמקורות שהוא מתבסס עליהם.

במהלך כל השנים האלה, היה באפשרותם של משתמשי ויקיפדיה (וכאן המקום להדגיש שוב, שאין בוויקיפדיה צוות עורכים) לערוך ולתקן כל תוכן מזיק מבלי לפגוע בחוסנו של המיזם, בנייטרליות שלו ובעצמאות שלו. במקרים הנדירים שבהם לא ניתן היה להגיע להסכמה, הדף כולו נמחק.

החובה לפרסם בוויקיפדיה בחסות פסקה 29 את התיקון כמות שהוא ללא היכולת המינימלית לדון בבקשה ולוודא את אמיתותה ונכונותה היא איום ממשי ובלתי מתקבל על הדעת על החופש והעצמאות של ויקיפדיה עד כדי עיוות של העקרונות שוויקיפדיה מתבססת עליהם. התיקון יביא לשיתוק הרעיון של חוכמת ההמונים ויגרום למעשה לסופו של עידן.

חשוב להבהיר שאיש מאיתנו אינו מטיל ספק ברעיון של הגנה על שמו הטוב של אדם, דמותו והמוניטין שלו. הגנה כזו כבר קיימת באיטליה במסגרת החוק הפלילי, הקובע כי הוצאת דיבה ופגיעה בשמו הטוב של אדם הן עבֵרות פליליות.

על ידי הודעה זו, אנו רוצים להזהיר את הקוראים מפני הסכנה הטמונה במתן האפשרות לכל אדם להפעיל את החוק על פי גחמותיו לצורך הגנה על פגיעה שבוצעה בו לכאורה. תפיסה זו תגרום לכך שגולשי אינטרנט פשוט יפסיקו לעסוק בנושאים מסוימים רק כדי "להימנע מצרות".

אנחנו רוצים לשמור על אנציקלופדיה חופשית ופתוחה לכל, הערכים שלנו הם הערכים שלכם – ויקיפדיה כבר נייטרלית, למה לנטרל אותה?

משתמשי ויקיפדיה